Door op 11 november 2015

PvdA Cuijk: begrotingsbehandeling

‘Met de billen bloot…’

De PvdA Cuijk vindt de begroting compact, helder en accuraat. Ook al gaat de economie weer met sprongen vooruit, dit college gaat gelukkig behoedzaam om met ons geld. Elke euro is er immers maar één. En toch gebeurt er ontzettend veel in Cuijk: van de opening van de Schouwburg, de herbestemming van de St. Jozefkerk in de Valuwe, tot het voetveer Zeldenrust. De regionale samenwerking stagneert echter. Wij hebben daarom de Raad gevraagd met de ‘Billen Bloot’ te gaan: “Gaan we voor een bestuurlijke fusie om opgewassen te zijn tegen de opgaven in het Land van Cuijk? Of niet?”. De raad heeft zich in meerderheid uitgesproken vóór een vorm van bestuurlijke fusie! Daar zijn we hartstikke trots op! En wij zijn ook trots op het unanieme besluit van de raad om extra ons best te doen voor de huisvesting van vluchtelingen en statushouders! Wij hopen dat Cuijk dat zich van haar beste kant laat zien bij de warme opvang van vluchtelingen.

Ook voor de volgende punten maken wij ons hard. De PvdA kan het niet genoeg zeggen: de menselijke maat is het allerbelangrijkste in zorg, werk en inkomen. Wij vinden het ook ons ‘pakkie an’ om samen met het onderwijs te acteren op de gevolgen van de krimp voor scholen. Daar moeten nu echt knopen worden doorgehakt. Wij zijn verder blij dat de raad wil kijken naar ons signaal dat ‘oudere’ jongeren in Cuijk, naast de mooie gelikte accommodaties, zogenaamde ‘klooiruimtes’ missen. De PvdA vindt het behoud van cultureel erfgoed erg belangrijk en is verheugd dat rond de kapel van Maartenshof, de synagoge en het Regouin-complex mooie ontwikkelingen zijn te melden. Ten slotte hebben we benadrukt dat we in de centrumplannen graag zien dat de Grotestraat op gezette tijden wordt afgesloten voor verkeer.

Silvia Derks diende namens de PvdA Cuijk twee moties in, die alle twee werden aangenomen:

De Motie herijking subsidiebeleid (samen met CDA, D66 en PLC) werd verworpen.

Waar ben je naar op zoek?