Door op 3 februari 2016

PvdA Cuijk: IKC moet er nu eindelijk komen!

De PvdA-fractie is ontstemd over het gelopen proces, maar kan niet tot een andere conclusie komen dat het plan dan nu voorligt moet doorgaan. Ook al kost het veel meer geld dan ooit de bedoeling was. Als we toen wisten, wat we nu weten…

De volle publieke tribune (en ook veel inwoners die de vergadering thuis via de website volgden), konden de bevlogen bijdrage van fractievoorzitter Silvia Derks horen tijdens de raadsvergadering van 1 februari. Daarnaast is een mede door de PvdA ingediende motie aangenomen om de Rekenkamer te vragen om het proces te onderzoeken.

IKC Padbroek

In de afgelopen 10 jaar als raadslid heb ik zelden zo’n dossier meegemaakt als dit IKC-dossier. En het leek zo simpel. Gewoon, een nieuwe school in De Padbroek bouwen. Piece of cake. Zo leek het.

Ik heb ooit eens geraft op de Zambesi (u weet wel, met zo’n rubber bootje op een wild stromende rivier). Voor rafters een van de meeste indrukwekkende rivieren ter wereld. Je wordt meegevoerd door een wilde onvoorspelbare rivier met links en rechts krokodillen langs de oever. En maar als een gek peddelen voor de beste route langs rotsen, draaikolken en metershoge golven. Overgeleverd aan de elementen. En toch heb ik het gevoel dat ik de boel toen meer onder controle had dan nu…

Op alle fronten lijkt het bootje in dit proces losgeslagen te zijn. Ik wil niet te diep ingaan op de details, want alle andere fracties zullen hierover ook hun zegje doen, maar toch nog even de essentie.

1. Bestemmingsplan: Het bestaande bestemmingsplan paste al niet bij het huidige gebouw, maar dat werd blijkbaar pas in de loop van het proces duidelijk. De eis om het nieuwe gebouw (met twee scholen én een maatschappelijke functie) binnen het bestemmingsplan te bouwen, bleek dan ook van het begin af aan niet realistisch. Maar stak iemand z’n vinger op?
  2. Kosten: Het budget voor de te bouwen school was gebaseerd op een normatieve berekening én een korting in de verwachting dat er aanbestedingsvoordelen konden worden gehaald. En dit is het meest vreemde in het proces: het bleek al vanaf het begin, nog voordat er één potlood op het papier kwam om een tekening te maken, onmogelijk om de gewenste school (met een lift en ICT-voorzieningen) binnen dat budget te kunnen bouwen. Waarom kwam dat pas recent naar voren? Wie had er belang bij om z’n mond te houden? Hoe kan het zijn dat betrokkenen verbaasd kijken dat andere betrokkenen dat niet wisten?
  3. Proces met burgers: Bij ingrijpende plannen zijn er altijd inwoners die benadeeld worden. Denk aan de rondweg Haps of aan de locatie voor het Merletcollege. Daar past een zorgvuldig proces bij. In dit geval hebben direct omwonenden nog steeds het gevoel niet gehoord te zijn, hoe hard deze wethouder en ook de raad ook z’n best doen om de relatie te herstellen. Er zijn concessies gedaan aan het plan om ze enigszins tegemoet te kunnen komen. Maar essentiële punten van omwonenden, zoals het locatie-onderzoek, zijn in het begin van het proces onvoldoende tot hun recht gekomen.

Ik zie dat dit college en deze wethouder ontzettend hun best doen om dit project tot een goed einde te brengen. Padbroek verdient dat ook. Uiteindelijk is bijvoorbeeld met grote inspanning de overschrijding op het oorspronkelijke budget op een acceptabele manier bij elkaar geschraapt. Maar je kunt niet anders dan concluderen dat er de afgelopen jaren op verschillende plekken is misgekleund en geslapen. En ik hoop dat iedereen die er op een of andere manier bij betrokken is geweest ook eens naar zichzelf wijst en zich afvraagt waar hij of zij het beter had kunnen doen. Het kan daarom niet zo zijn, dat als we hier toch een klap op geven, we ook het boek sluiten van dit proces. We moeten het een keer écht uit kunnen leggen zodat we ervan kunnen leren. Want dit mag ons niet nog een keer overkomen. Daarom dienen wij mede de motie in om aan de Rekenkamer te vragen dit proces te onderzoeken.

Hoe nu verder?

En nu ligt er een plan. Een veel duurder en groter plan dan oorspronkelijk bedoeld. Dat komt overigens, dat is al erg genoeg, wel vaker voor. Maar in dit geval voel ik mij als raadslid toch tegen de muur gezet… Want je kunt je toch niet voorstellen dat de ouders en kinderen in Padbroek nóg langer zonder nieuwe school in hun wijk komen te zitten? Ik weet niet hoe het met u zit, maar als ik tot iets gedwongen wordt en niet het gevoel heb zélf een keuze te kunnen en mogen maken, word ik opstandig en recalcitrant. Een zeer menselijke reactie, volgens mij. Je wilt niet onder dwang ‘ja’ moeten zeggen, uit frustratie over de situatie is je primaire reactie om ‘nee’ te zeggen. Maar is dat ook het verstandigste? In onze fractie hebben wij dan ook ontzettend met deze kwestie geworsteld.

We hebben verschillende varianten besproken:

• Mogelijke alternatieve locaties, zoals het ROC-gebouw, Merletcollege of de Wingerd i.p.v. de beoogde locatie
  • Goedkopere opties: geen gymzaal, minder lokalen, minder luxe, géén maatschappelijke functie
  • Stoppen en opnieuw gaan tekenen, zodat het wél binnen het bestemmingsplan en/of budget past

Maar uiteindelijk bleek alles weer meer tijd en geld te kosten en leverde het uiteindelijk ten opzichte van het huidige plan geen winst op. Enorm frustrerend.

Dan nog een belangrijk punt voor onze fractie dat in alle geweld rond budget en bestemmingsplan een beetje ondergesneeuwd is geraakt. Wij willen heel graag duidelijkheid over hoe de scholen gaan samenwerken en welke ambities zij hebben voor de verdere intensivering ervan. We hebben wel intenties gehoord, maar hoe de scholen dat willen vormgeven en welke stappen zij willen zetten, is voor ons niet duidelijk. Wethouder, kunt u ons toezeggen dat wij hier op korte termijn over worden geïnformeerd?

Conclusie

Wij denken dat met het nu voorliggende plan een goede school wordt gebouwd, waarbij zoveel mogelijk rekening is gehouden met de omwonenden. Voor een realistisch budget. Op een goede plek. We zijn daarvoor bereid ook het bestemmingsplan aan te passen. Wij willen echter garanties van de wethouder dat wij als raad het proces van dichtbij kunnen volgen en dat de scholen echt hun best gaan doen één school te worden (en niet twee scholen in één mooi nieuw gebouw). Ten slotte vinden wij dat de betrokkenen elkaar eens goed in de ogen moeten kijken. Om te bepalen of het team dat hierop nu zit wel het goede is. Is er voldoende vertrouwen in elkaar? Is er voldoende deskundigheid? Is er voldoende eensgezindheid en een gezamenlijke drive om die school te realiseren? Zit iedereen er voor het gezamenlijk belang en niet voor het eigen belang? Ik vraag me af of het huidige team overal volmondig ‘ja’ op kan zeggen. Ik zou zeggen, heb het lef om eens kritisch naar jezelf te kijken en de inwoners van Padbroek te geven waar ze recht op hebben. Een school waar Cuijk trots op kan zijn!