Joods monument

7 juli 2018

Raadsinformatiebrief

Onderwerp:               Beantwoorden schriftelijke vragen PvdA m.b.t. het Joods monument

Aard:                          Beantwoording schriftelijke vragen

Datum indiening:      10 mei 2018

Fractie:                      PvdA

Indiener:                   R.G. Poel

Portefeuillehouder:  W.A.G. Hillenaar

Datum college:          5 juni 2018

Openbaar:                 Ja

Afdeling:                    Publiek

 

Aanleiding

Ingediende schriftelijke vragen op grond van het reglement van orde van de raad.

 

Vlak voor de dodenherdenking op 4 mei jl. vernamen wij dat de jaarlijkse herdenking bij het joods monument geen doorgang kon vinden vanwege instortingsgevaar. Dit alles op een pijnlijk moment zo vlak voor de herdenking. In allerijl moest door het herdenkingscomité aan een alternatief worden gewerkt. De eigenaar van het pand waar het joods monument onderdeel van uitmaakt beschikt al geruime tijd over een vergunning voor zijn bouwplannen waarmee hij vlak voor de herdenking pas een aanvang nam.

 

Vragen en antwoorden

Vraag 1

Was u op de hoogte van het feit dat de eigenaar zo vlak voor de herdenking met zijn bouwplannen een aanvang nam en heeft u vooraf overleg gevoerd over aanvang en aard van de werkzaamheden?

 

Antwoord 1

De voormalige synagoge is privaatrechtelijk in de koopovereenkomst tussen de gemeente en de huidige eigenaar vastgelegd als ‘karakteristiek pand’. Dit houdt in dat het gebouw niet gesloopt mag worden, maar (in overleg met de gemeente) wel kan worden gerenoveerd. Indien de koper een andere bestemming op het gebouw wil krijgen, zal de gemeente zich inspannen om hieraan medewerking te verlenen. Dit is inmiddels gebeurd. Op 02 maart 2017 is er een bouwvergunning verleend voor een bed & breakfast, Door de eigenaar is niet gemeld wanneer er zou worden gestart met de werkzaamheden.

Vraag 2

Heeft de eigenaar de werkzaamheden uitgevoerd conform de verstrekte vergunning en zijn die werkzaamheden uitgevoerd door een professioneel bedrijf?

Zijn er voldoende voorzorgsmaatregelen genomen om het instortingsgevaar zoals zich dat heeft voorgedaan te voorkomen ?

 

Antwoord 2

De uitgevoerde werkzaamheden door de eigenaar zijn niet geheel conform de verstrekte vergunning uitgevoerd. Er is dieper gegraven dan noodzakelijk was conform de verstrekte vergunning. Behalve de eigenaar waren tevens zijn aannemer en zijn constructeur aanwezig bij de uitgevoerde werkzaamheden.

Het gebouw is niet bezweken tijdens de ontgravingswerkzaamheden, maar enkele uren na afronden van hiervan. Door de constructeur van de gemeente, bouwtoezichthouder is een constructief plan van aanpak besproken met de eigenaar om de bestaande beeldbepalende gevel te beschermen/intact te houden zodat het verder bezwijken van het gebouw werd voorkomen.

 

Vraag 3

Inmiddels zijn er de nodige maatregelen genomen om instorting van de gevel met monument te voorkomen. Welke kosten zijn hiermee gemoeid en wij mogen aannemen dat deze verhaald zullen worden op eigenaar dan wel aannemer. Kunt u dat ons toezeggen?

 

Antwoord 3

De kosten welke gemoeid zijn bij de maatregelen die zijn genomen, betreffen werkuren van de ambtenaren. De ambtenaren van de afdeling VVH zijn enerzijds in gesprek met de eigenaar over de herbouw van het pand, anderzijds houden zij toezicht op de maatregelen die genomen zijn om verder bezwijken te voorkomen en onderzoeken de situatie waardoor het gebouw heeft kunnen instorten. Dit betreffen reguliere werkzaamheden waarvoor de gemeente is aangewezen.

 

Vraag 4

Kunt u ons informeren over de verdere planning en voortgang met ander woorden wanneer is gevel en monument weer in oude staat hersteld? Bent u tevens voornemens om de verdere bouwwerkzaamheden met de nodige extra controle te monitoren?

 

Antwoord 4

De aanduiding karakteristiek is van toepassing op Maasstraat 22 te Cuijk (bestemmingsplan). Deze aanduiding houdt in dat de grondvorm behouden moet blijven. Praktisch gezien betekent dat, dat bij de herbouw verschijningsvorm, massa en maatvoering terug dienen te komen. De eigenaar heeft aangegeven zo snel mogelijk aan de slag te willen gaan met de herbouw van het pand. Om dit in goede banen te leiden wordt een plan van aanpak door de eigenaar, in samenspraak met de gemeente, opgesteld. De aannemer heeft in contact met de burgemeester aangegeven zo snel mogelijk te willen beginnen met herbouwen.