lindeboom

18 juni 2018

Afgelopen week werden niet allen wij maar zo’n beetje heel Cuijk opgeschrikt door een krantenbericht in de Gelderlander dat onze eeuwenoude lindeboom aan de Maasstraat gekapt zou worden. Officieel hebben wij daar van uw college geen enkel bericht over ontvangen en rondom de boom zijn reeds maatregelen getroffen ter bescherming bij de verdere uitvoering van de centrumwerkzaamheden.

Het lijkt ons daarom verstandig dat u aan de hand van onderstaande vragen helderheid geeft naar de verontruste burger in Cuijk .

1. Is er in officiële zin inderdaad sprake van het voornemen de boom te gaan kappen ?

2.Is de boom daadwerkelijk ziek ? Zo ja, is hiervan een deskundigenrapport opgesteld en kunnen wij dat rapport tegemoet zien?

3.Indien er een rapport voorhanden is hoe lang is dat reeds in uw bezit , sedert wanneer draagt u hiervan dan kennis en indien reeds een tijdje voorhanden waarom heeft u ons niet eerder geïnformeerd ?

4. Indien de boom ziek zou zijn op basis van een deskundigenrapport wat is de ernst van de ziekte en zijn er alternatieven voor herstel ? Het bij de gemeente bekende onderzoeksbureau voor bomen, Kuppen, heeft oa eerder met succes monumentale eiken weten te behouden en zelfs te verplaatsen . Genoemd buro stelt in de krant dat de boom “ groeit als een jonge meid”. Dat rechtvaardigt bij een mogelijk voorhanden zijnde rapport een second opinion ?

5.Kunt u de aangeven dat het kappen van de boom volstrekt niets te maken heeft met de huidige uitvoering van de centrumplannen ? Er doen zich nl verschillende verhalen voor aldaar dat helderheid en eenduidigheid nu op zijn plaats is ?

6. Gaat u de boom , en zo ja op welke termijn, nu eens goed, zorgvuldig en gedegen onderhouden zodat ook de komende generaties nog 100 jaar plezier hebben van onze eigen Cuijkse groene long ?

Rob Poel

PvdA Cuijk